Opfølgning skemad: Grød med mme vs grøntsager - knap 6 mdr.

30. maj 2017

Alder:
5 mdr.

Opfølgning skemad: Grød med mme vs grøntsager - knap 6 mdr.

Kære Helen,

Mange tak for sidste mail – det kører fint med de to måltider i stedet for et, og maveproblemerne synes at være forduftet, så det er helt perfekt.

Jeg har netop været til sundhedstjek og vaccination med M. Han har det fint og er vokset virkelig meget i løbet af den sidste måned (8.3 kg → 9.5 kg , 67.5cm → 72 cm). Han er fint proportioneret og længde og vægt følges fint ad – men han er altså virkelig en stor krabat :-).

Lægen og jeg kom så til at snakke om mad, og jeg fortalte, at jeg dagligt gav M grød med modermælkserstatning i. Det syntes hun bestemt ikke, der var nogen grund til, da han jo allerede er meget større end gennemsnittet. Hun mente, at grøntsager med lidt fedtstof ville ...

Annonce

... give rigeligt næring, når jeg nu stadig ammer. Det virkede lidt som om, hun mente, jeg var i gang med at overfodre ham med unødvendige kalorier...

Her i Belgien er der historisk set slet ikke er samme tradition for grød som i Danmark, så det er nok bl.a. derfor, hun er lidt skeptisk, men jeg var alligevel temmelig overrasket over, hvor meget M havde taget på siden skemaden er blevet indført, så måske skal jeg passe lidt på? Hvad tænker du, og hvad synes du om vægtstigningen?

Jeg er selvfølgelig rigtig glad for at have en stor, sund dreng – og det er også godt for bicepsene ;-) – men jeg har selv måttet slås med overvægt i teenageårene, så det har jeg ikke lyst til, at han skal opleve...

De bedste hilsener,
Nuala

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin